понеділок, 30 червня 2025 р.

ЗАКОН УКРАЇНИ Про пасивні та активні доходи в умовах збалансованої монетарної системи (Проект положення КМУ)

 


ЗАКОН УКРАЇНИ

«Про пасивні та активні доходи в умовах збалансованої монетарної системи»


Стаття 1. Мета Закону

Цей Закон визначає правові та економічні засади формування, обліку та оподаткування активних і пасивних доходів громадян України з метою:

  • забезпечення внутрішнього економічного балансу (товар, енергія, праця, гроші, деривативи);

  • стимулювання відповідального інвестування та праці;

  • збереження відкритості для міжнародних ринків із врахуванням національного інтересу.


Стаття 2. Визначення термінів

  • Активний дохід — дохід, отриманий у результаті безпосередньої участі фізичної чи юридичної особи в економічній діяльності, що має ознаки продуктивної праці та/або доданої вартості у межах національної системи.

  • Пасивний дохід — дохід, отриманий без безпосередньої трудової участі, зокрема рента, дивіденди, проценти, доходи від оренди, ліцензій тощо.

  • Баланс доходів — співвідношення між пасивними та активними доходами, визначене у вигляді коефіцієнта дохідного балансу (КДБ).

  • Монетарна система — модель економічного обміну України, що базується на п’яти складових: праця, енергія, товар, гроші, деривативи.


Стаття 3. Принцип збалансованого доходу

  1. КДБ фізичної або юридичної особи не може перевищувати коефіцієнт 3:1 на користь пасивного доходу без обґрунтованого інвестування в активні складові системи (T, L, E).

  2. При перевищенні КДБ, особа підлягає додатковому оподаткуванню та зобов’язується до реінвестування частини пасивного доходу у внутрішні енергетичні, виробничі або трудові ресурси.

  3. Пасивні доходи, отримані з-за кордону, підлягають обов’язковому моніторингу відповідності внутрішньому балансу та класифікації щодо їхнього впливу на систему.


Стаття 4. Відкрита взаємодія з зовнішніми ринками

  1. Закон не обмежує законного отримання доходу з-за кордону, однак встановлює індикатори відповідності зовнішніх доходів внутрішній монетарній системі, зокрема:

    • Співвідношення імпорту капіталу до товарного чи енергетичного еквіваленту.

    • Прозорість інвестицій у національну економіку.

  2. Іноземні доходи, які не мають товарного, енергетичного або трудового забезпечення, можуть бути класифіковані як високоризикові пасивні потоки та оподатковуватись за окремим тарифом.


Стаття 5. Стимулювання активних доходів

  1. Активна праця, що сприяє:

    • створенню товару,

    • ефективному використанню енергії,

    • формуванню деривативів, пов’язаних з внутрішніми ресурсами —
      оподатковується за зниженими ставками.

  2. Держава надає податкові пільги, гранти, доступ до інфраструктури суб'єктам, чий дохід >60% формується через активну участь у внутрішній системі.


Стаття 6. Моніторинг та балансування

  1. Національний банк України разом із Мінекономіки та Держстатом щоквартально публікує індекси монетарної рівноваги та Карту активності:

    • Середній КДБ по країні

    • Частка праці та товару в обігу

    • Рівень енергетичної самодостатності

  2. У разі дисбалансу система автоматично:

    • Збільшує податок на пасиви

    • Перенаправляє державні закупівлі до секторів із нестачею активності

    • Призупиняє деривативні операції, не забезпечені товарами


Стаття 7. Освітній та культурний супровід

  1. Всі громадяни мають право на безоплатну участь у програмі економічної грамотності, яка пояснює:

    • Різницю між активним і пасивним доходом

    • Вплив енергії та праці на економічну стійкість

    • Механізми інвестування в реальну економіку

  2. Держава заохочує прозорість доходів і ведення енерго-фінансових паспортів підприємств.


Стаття 8. Заключні положення

  1. Закон набирає чинності з 1 січня наступного календарного року.

  2. Кабінет Міністрів у тримісячний строк розробляє та затверджує нормативно-правові акти щодо реалізації положень цього Закону.


ПРОЄКТ

ПОЛОЖЕННЯ
Кабінету Міністрів України
«Про впровадження правових та технічних стандартів обліку промислових товарів, ресурсів та операцій у рамках єдиної монетарної системи»


1. Загальні положення

1.1. Це Положення визначає:

  • правові та технічні засади ведення реєстрів обігу товарів, енергетичних і матеріальних ресурсів;

  • вимоги до пристроїв реєстрації розрахункових операцій (ПРРО) та відповідного програмного забезпечення;

  • процедури автоматизованого контролю та статистичного обліку.

1.2. Метою впровадження є:

  • прозорий контроль за обігом ресурсів і товарів;

  • інтеграція з національною монетарною моделлю (T-M-L-E-D);

  • захист економічної безпеки та зниження тінізації обігу.


2. Ведення єдиного реєстру обігу товарів і ресурсів

2.1. Реєстр ведеться центральним органом виконавчої влади у сфері економічної політики — Мінекономіки України у взаємодії з ДПС, Держстатом, Мінфіном та Національним банком України.

2.2. До обов’язкової реєстрації вносяться:

  • назва товару або ресурсу;

  • класифікація згідно з УКТ ЗЕД та ЄКТР (Єдиний класифікатор товарних ресурсів);

  • джерело походження;

  • енергетична ємність (у МВт або екв.);

  • об’єм (маса, одиниці, куби);

  • фінансовий еквівалент;

  • пов’язані трудові операції;

  • дата обігу/транзакції;

  • ID ПРРО чи оператора реєстрації.

2.3. Відомості оновлюються щоденно в автоматичному або ручному режимі згідно з ПРРО.


3. Пристрої та програмне забезпечення реєстрації обігу (ПРРО)

3.1. Усі суб'єкти господарювання, що здійснюють операції з продажу, закупівлі, обміну або переробки товарів, зобов’язані мати зареєстрований та сертифікований ПРРО.

3.2. ПРРО має забезпечувати:

  • миттєву передачу даних до центрального реєстру;

  • зашифрований цифровий підпис;

  • резервне збереження операцій;

  • сумісність із системами ДПС, Держстату та Дія.

3.3. Програмне забезпечення ПРРО повинно:

  • бути відкритим або верифікованим кодом;

  • мати функцію обчислення енергетичної, трудової та грошової вартості операції;

  • підтримувати електронну активацію товарного паспорта.

3.4. Всі ПРРО зобов’язані реєструвати:

  • вид ресурсу/товару;

  • ланцюг транзакцій до кінцевого споживача;

  • виробничу/енергетичну складову.


4. Технічні та юридичні вимоги до стандарту

4.1. Застосовується національний стандарт «УКР.РЕС.ТОВ-2025», який визначає:

  • формати XML/JSON для подання даних;

  • протоколи верифікації національних і зовнішніх транзакцій;

  • структуру ідентифікаційного коду товару;

  • стандарт цифрової енергетичної оцінки одиниці товару (uE — умовна енергія).

4.2. Виробник ПРРО або розробник програмного забезпечення зобов’язаний:

  • пройти сертифікацію в НБУ/Мінцифрі;

  • відкрито публікувати специфікації сумісності;

  • надавати API для державного аудиту.

4.3. Програмні шлюзи мають інтегруватися з:

  • ЄДРПОУ, Податковим реєстром;

  • Енергетичним паспортом товару;

  • Банківськими каналами (в межах публічного ключа).


5. Контроль, відповідальність, санкції

5.1. Контроль за веденням реєстрів здійснюється ДПС та Державною аудиторською службою України.

5.2. За порушення вимог:

  • відсутність ПРРО — штраф 50% від обігу;

  • використання несертифікованого ПЗ — призупинення діяльності;

  • приховування енергетичної або товарної інформації — кримінальна відповідальність (до 3 років позбавлення волі у випадку системного умислу).


6. Перехідні положення

6.1. Всі підприємства зобов’язані перейти на нові реєстри та ПРРО:

  • великі та середні — протягом 6 місяців;

  • малі та мікро — протягом 12 місяців.

6.2. Держава надає часткову компенсацію (до 50%) на перехід для підприємств, які:

  • оперують критичними товарами;

  • мають енергоефективне виробництво;

  • перебувають у зоні відновлення (деокуповані, поствоєнні райони).


📌 Додатки:

  • Технічне завдання до ПРРО (обсяг, параметри)

  • Енергетичний паспорт товару

  • Шаблони обміну даними (формати JSON, XML)

  • Інструкція для малого бізнесу

Немає коментарів:

Дописати коментар