суббота, 7 июня 2025 г.

Майнкрафт для дорослих: токенізація відчуття щастя.


Вступ: Відчуття щастя — шлях крізь епохи

Арістотель та Платон: щастя як етична мета буття

У класичній грецькій філософії щастя не сприймалось як випадкове емоційне задоволення. Платон бачив щастя як гармонію душі, досягнуту через пізнання Істини та участь у вищих ідеях. Людина щаслива тоді, коли її частини — розум, воля і бажання — знаходяться в гармонії.

Арістотель запропонував термін евдаймонія — не просто насолода, а життя, реалізоване відповідно до розуму, до вищої мети. Щастя — не емоція, а стан довготривалого задоволення від життя, що має сенс. Людина, яка діє відповідно до чеснот, вільна у мисленні й самостійна в виборі, — досягає найвищої форми щастя.

Цю лінію несподівано продовжив у XX столітті Андрій Сахаров, фізик, правозахисник і мислитель. В одній зі своїх останніх формул він написав:

ІСТИНА = ЛЮБОВ²

Ця формула символізує, що справжнє розкриття Істини можливе тільки через подвоєну любов — до людини, до світу, до майбутнього, тобто не інтелектуальним підкоренням, а через гуманізм і емпатію, розкриття істини через відчуття подібного до подібного. Любов у квадраті — це не просто емоція, а моральна потужність, що здатна наближати людство до правди (індивідуального, когнітивного відчуття).

Простір, час і щастя: погляд через Ейнштейна 

У теорії відносності Альберт Ейнштейн показав, що простір і час — не окремі сутності, а єдиний континуум. Простір (координати x, y, z) і час (t) переплетені так, що будь-яка подія, будь-який рух чи стан буття відбувається в рамках чотиривимірної тканини реальності.

Цю ідею можна філософськи інтерпретувати так:

"Одиниця життєвої сутності (включаюче відчуття щастя)" = (x² + y² + z²) / t²

Тобто:

x, y, z — це фізичне, соціальне й духовне положення людини,

t — це час, який вона має у своєму житті для досягнення життєвої сутності (від юності до старості),

а результат — це відчуття значущості, глибини, реалізованості, яке ми називаємо щастям у контексті життя.

Таким чином, щастя — це не миттєвий імпульс, а вектор, спрямований через простір життя у напрямку Істини, в якому любов — рушійна сила.

Проміжний висновок 

Сучасна людина, особливо у віці за 50, не шукає "розваг", а хоче відчути сенс, красу і гармонію. Вона хоче опинитися в умовах, де щастя — це не продукт, а середовище, яке дозволяє бути в контакті з Істиною, з природою, з простотою — з Любов’ю.

Це і є підґрунтя для токенізації щастя — спроби виміряти, зберегти і передати досвід внутрішнього світла, що не купується і не нав’язується, а народжується з глибини людського буття.


Герберт Спенсер: соціальна статика та еволюція щастя

У XIX столітті Герберт Спенсер, британський філософ і соціолог, розглядав щастя як похідне від гармонії індивіда з суспільством. У своїй концепції «соціальної статики» він вважав, що суспільство, яке еволюціонує до вищого рівня свободи й індивідуальної самореалізації, створює більше можливостей для щастя.

Для Спенсера, щастя не могло існувати в умовах примусу чи насильства. Він вірив, що зі зменшенням зовнішнього тиску (церкви, держави, традицій) і зростанням соціальної справедливості, людина наближається до стану щастя як природного результату адаптації до гармонійного суспільного середовища.

На жаль, сучасні люди пішли шляхом досягнення "когнітивного щастя", тому - любов замінило алхімічне золото та хімічні ілюзії.


Сучасні монетаристи: щастя як економічний параметр

Монетаристи XX–XXI століття, особливо в контексті політики вільного ринку (Мілтон Фрідман, Роберт Лукас), розглядали щастя через призму макроекономічної ефективності. З їхньої точки зору, добробут (wealth) — найкращий індикатор щастя, а особиста свобода витрат і інвестицій — ключ до задоволення індивідуальних потреб.

Проте багато економістів згодом визнали, що ріст ВВП не обов’язково веде до росту щастя. Так з'являються показники типу індексу щастя (Happiness Index), GDP of Well-being та Gross National Happiness, що враховують не лише доходи, а й:

  • емоційний стан,

  • здоров’я,

  • довіру до суспільних інститутів,

  • екологічну якість середовища.


Сучасні соціологи: щастя як досвід повсякденності

Соціологи (наприклад, Еміль Дюркгейм, Ентоні Ґіденс, Зіґмунт Бауман) трактують щастя не як фіксований стан, а як динамічну мережу зв’язків, досвідів і сенсів. У сучасному суспільстві:

  • щастя фрагментоване і змінюється разом зі стилем життя,

  • споживання, конкуренція і соціальні мережі створюють ілюзію щастя,

  • а глибоке щастя часто замінюється короткочасною "задоволеністю".

Бауман говорить про "рідке щастя" — стан, що швидко вислизає, бо соціальні структури занадто нестабільні, щоб підтримати внутрішній баланс людини.

Саме тому - наукова концепція створює формули та алгоритми, а програміст - гру, що імітує життя для досягнення відчуття щастя, визнання, природних процесів здобутків та втрат, які відбуваються відносно збалансовано. 

Дуже цікава ідея — токенізація щастя на основі принципів із гри Minecraft та сучасного досвіду людини, яка прагне справжності, а не "відчужених послуг". 

Давай розпишемо поетапно:

🔹 Що таке токенізація щастя? 

Це спосіб перетворити суб'єктивні почуття, досвід і стан щастя в певні "одиниці" або токени, які можна:

збирати,

обмінювати,

класифікувати,

на них орієнтуватися, як на маркери внутрішнього балансу.

🔹 Проблема "відчужених послуг" Коли людині за 50:

щастя не в штучному сервісі, а в автентичності,

хочеться контролювати свій побут, а не щоб за тебе вирішували, коли тобі їсти, пити і що вважати розвагою,

важливе почуття гідності й участі, а не конвеєрне обслуговування,

турист хоче бути людиною, а не жертвою комерції.

🔹 Підхід як у Minecraft (модель) 

У Minecraft людина:

сама будує, збирає, добуває ресурси,

сама визначає, чим їй займатися і що їй потрібно,

відчуває володіння результатом (а не арендує щастя).

🔹 Як виглядає токенізація щастя у "реальному Майнкрафті": 

Компонент Minecraft Реальне життя 

🪵 Ресурси дерево, руда, вода свіже повітря, простір, тиша, зв'язок із землею 

🧱 Побудова будинок з блоків своя хата/господарство, хоча б тимчасове 

🍲 Їжа гравець готує сам готуєш їжу з місцевих продуктів 

🤝 Торгівля обмін із NPC обмін з місцевими на натуральні речі 

🎯 Квест гравець сам ставить мету "поставити тин", "змайструвати стіл", "посадити дерево" 

🎁 Токен щастя відчуття "я це зробив" в реальності — фото, щоденник, плоди праці, нові знайомства

🔹 Типи токенів щастя (прототипи)

  1. Токен Ранку Твій ранок був без поспіху.

Ти прокинувся без тривоги.

Твоя перша дія — на своїх умовах.

🌞 1 токен Ранку = 1 година внутрішнього спокою

  1. Токен Співтворення Ти зробив щось разом з іншими.

Приготували їжу, прибрали, побудували.

Була взаємодія, а не просто сервіс.

🤝 1 токен Співтворення = +10 до соціального щастя

  1. Токен Корисної Праці Ти не просто "відпочивав", а щось зробив.

Вкопав кілок, змайстрував полицю, навчив когось.

🛠️ 1 токен Праці = почуття потрібності

  1. Токен Тиші 15 хвилин тиші без гаджетів, голосів, машин.

🤫 1 токен Тиші = перезапуск нервової системи

🔹 Де їх зберігати? 

📒 Журнал токенів щастя (як лічильник днів у Minecraft).

📱 Додаток або аналог звичайного блокнота з наклейками.

🎁 Фізичні предмети, пов’язані з досвідом (камінь, листок, фото, дерев’яна дощечка).

🔹 Ідея райдера для "щасливої подорожі" Місце, де: немає назойливого сервісу,

є земля, простір, вода, вогонь і дерево,

кожна дія — твоя, без нав’язаності,

люди — не "гості", а співучасники.

Комментариев нет:

Отправить комментарий